Cum să gândești ca un împărat roman - Donald Robertson


NOU
NOU

În Cum să gândești ca un împărat roman, Donald Robertson se adresează nu numai psihologilor și psihoterapeuților, ci și publicului larg, oferindu-i sfaturi practice și tehnici – inspirate de filosofia stoică antică – de a face față situațiilor de criză. Pornind de la biografia împăratului roman Marcus Aurelius, Donald Robertson ne oferă, în capitolele cărții sale, câteva răspunsuri la întrebările: „Cum să vorbești înțelept” „Cum să-ți urmezi valorile” „Cum să cucerești dorința” „Cum să tolerezi durerea” „Cum să scapi de frică” „Cum să-ți stăpânești furia”


lei39 

Aflați mai multe



După acel 2020 care ne-a pus pe fiecare dintre noi la încercare, ne-am propus să venim în ajutorul celor care vor să își privească imperfecțiunile în față pentru a deveni mai buni.


Vrei să știi cum poți să gândești ca un împărat roman în situații de criză? Citește cartea lui Donald Robertson. Iar ca bonus află de la unii dintre cei mai importanți CEO, antreprenori și lideri de business din România cum poți face față momentelor în care pare că nimic nu funcționează. Care sunt valorile care îi ajută să țină corabia la suprafață? De unde își iau doza de claritate în astfel de clipe? 


Editura Seneca îți prezintă "împărații" contemporani care constituie modele de reziliență și leadership în vremuri turbulente:

 

Donald Robertson,
Cognitive-behavioural psychotherapist
Author of "How to Think Like a Roman Emperor"

ENGLEZA

1. What helps you see things clearly in times of crisis?
Realizing that worrying is unhelpful as it prevents rational thinking and problem-solving. Taking a moment to picture things from another perspective, as if seen from high above or seen from the point of view of someone wiser and more patient.  

2. How prepared are you to accept that there are situations when nothing will work?
In every situation what we try might not work. Even something as simple as raising a finger can become impossible if you have a stroke or some other illness. There’s at least a hint of uncertainty in every outward action. On the other hand, we’re always free to choose our inner attitude toward outward events. We can learn from failures, cope with them, adapt to them, and move beyond them, despite the uncertainty of external success.    

3. The values that do not allow your ship to sink during a storm are:
Love of wisdom, the literal meaning of philosophy, and the cardinal value of every true philosopher since antiquity. Viewing life as an opportunity for self-improvement, through voluntary acceptance of hardship, rather than expecting things to be made easy.

ROMÂNĂ

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Faptul că sunt capabil să realizez că îngrijorarea nu este de ajutor, fiindcă împiedică gândirea rațională și rezolvarea problemelor. Atunci când îmi acord un moment pentru a vedea lucrurile dintr-o altă perspectivă, ca și cum m-aș situa undeva sus sau mi le-aș imagina din punctul de vedere al cuiva mai înțelept și mai răbdător.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
În orice situație, ceea ce încercăm s-ar putea să nu funcționeze. Chiar și ceva la fel de simplu precum ridicarea unui deget poate deveni imposibil dacă ne confruntăm cu un atac cerebral sau o altă boală. Există o fărâmă de incertitudine în fiecare acțiune exterioară. Pe de altă parte, suntem întotdeauna liberi să ne alegem atitudinea interioară față de evenimentele exterioare. Putem învăța din eșecuri, putem să le facem față, să ne adaptăm la ele și să trecem dincolo de ele, în ciuda incertitudinii succesului extern.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Iubirea de înțelepciune, sensul literal al filosofiei și valoarea cardinală a fiecărui filosof adevărat încă din antichitate. Privind viața ca pe o oportunitate de auto-îmbunătățire, prin acceptarea voluntară a dificultăților, mai degrabă decât prin a avea așteptarea că lucrurile trebuie să fie ușoare. 



Radu Atanasiu
Lecturer, Critical Thinking
Maastricht School of Management România

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 
În primul rând, mă ajută convingerea că nu suntem construiţi pentru a vedea lucrurile clar.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic? 
Nu foarte. Eu cred că optimismul şi convingerea că orice problemă are o soluţie sunt adaptări evolutive care ne ajută să funcţionăm.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Valorile sunt periculoase fără context. Dar pot să fiu vag: fun, intensitate, celălalt.



Bogdan Badea
CEO eJobs

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Încrederea în mine pe care am dobândit-o în atâția ani în carieră, încrederea în echipa mea și convingerea că pentru orice problemă există cel puțin o soluție. 2020 nu a fost prima criză prin care am trecut și, deși mi-aș dori, nu cred că va fi fost nici ultima, însă de fiecare dată cele enumerate m-au ajutat să am claritate și să trec peste perioadele grele.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic? 
Orice idee sau orice proiect are 50% șanse să reușească și 50% șanse să eșueze. Sunt conștient de asta și plec mereu la drum cu speranța că va fi bine, dar și pregătit pentru ce ar putea să meargă rău. Dacă nu funcționează nimic, sunt două variante - fie ideea nu a fost bună din start și atunci trebuie abandonată - nu este nimic mai contraproductiv decât să persiști în ceva ce nu va avea nicio finalitate, fie faci un pas rapid în spate, tragi aer în piept, te resetezi și o iei de la capăt cu soluții noi.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Reziliență; Încredere; Viziune



Alexandru Bogdan,
CEO 
Roca X

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Albert Einstein a spus că “in the midst of every crisis, lies great opportunity”. Însușirea organică a acestui crez și încrederea în capacitatea mea și a echipei care mă înconjoară (parteneri, colegi etc) de adaptare și de mobilizare mi-au oferit mereu posibilitatea de a mă detașa de evenimente și a le înțelege obiectiv.

Într-un mod similar forțelor bursiere, cunoscute sub denumirea de “bulls and bears”, crizele accelerează trenduri și comportamente în care, dacă prevezi corect deciziile și reacțiile actorilor din piață, poți identifica oportunități pe care să le valorifici în realitatea imediată. Această abordare și accesul în timp real la surse relevante de informare, mă ajută să acționez proactiv și să nu mă blochez pe timp de criză.

Împreună cu colegii din Impetum Group ne-am aliniat, încă din primele zile ale crizei generate de pandemie, acestui crez și am început să analizam la rece evenimentele și previziunile, reușind astfel să susținem companiile partenere cu informații relevante care le-au ajutat să depășească cu bine provocările cu care s-au confruntat.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Simpla acceptare ipotetică a acestei teze este echivalentă cu resemnarea, iar resemnarea vine în directă contradicție cu spiritul antreprenorial care ne ghidează și pe care-l promovăm atât în organizație, la toate nivelurile ei, cât și în companiile pe care decidem să le susținem.

Sigur, lucrurile nu vor mai fi ca înainte, planurile vor trebui schimbate și revizitate des, dar soluții vor exista întotdeauna. De fapt, nostalgia pentru ce era înainte este inamicul numărul 1 în acest gen de provocări. Vedem acest fenomen în studiul CONFIDEX realizat de Impetum Group, care analizează încrederea managerilor români în economie și care evidențiază că, deși la nivel declarativ, managerii susțin ca priorități schimbarea strategiei, accelerararea digitalizării și a inovării, în fapt, sunt foarte reticenți când vine vorba de schimbarea piețelor pe care activează, a produselor și serviciilor oferite sau în ceea ce privește procesele de producție.

Ne bucurăm că am fost înconjurați de nenumărate exemple de reziliență și putere de adaptare, de la trecerea unor businessuri clasice de ”brick & mortar” în online, la schimbarea completă a pieței în care activează sau a modului de adresare a clientelei. Iar rezultatele se văd în economie, cu o scădere a PIB-ului de doar 3.9% în 2020, în comparație cu previziunile din vară de >7% și căderea din T2 de 12%.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Spirit de echipă; Curaj asumat; Inovație și agilitate.



Corneliu Bodea
CEO Adrem

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Valorile care stau la baza a tot ceea ce construiesc, profesional și personal, mă ghidează spre deciziile corecte și mă țin pe traseul corect. Iar introspecția și implicit liniștea care vine odată cu ea mă încarcă cu energia necesară pentru a merge mai departe.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Accept că nimic nu este pentru totdeauna stabil și accept schimbarea, fie că vine spre mine sau că eu o generez. Fiind antreprenor în România, sunt construit pentru reziliența de zi cu zi. În momentele de criză, în care poate părea că nimic nu funcționează, mă bazez pe abilitățile dezvoltate în ultimii aproape 30 de ani.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Autenticitate; Responsabilitate; Unitate.



Monica Cadogan, 
CEO & Co-fondator Vivre

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
În orice situație, dar mai ales în criză, ajută să ai un reper la care să te raportezi - un plan. Cred că planurile sunt în van, dar planificarea înseamnă totul. De aceea, insist întotdeauna să am/avem un plan anual, pe care apoi să îl urmărim (realizat vs. planificat), să înțelegem (și să ajustăm dacă e cazul) acțiunile tactice. Planul aliniază echipa, conectează cu alte funcțiuni și este scala cu care măsurăm "bine versus mai bine".

2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Suntem bine pregătiți din designul business-ului: investițiile cele mai mari sunt în marketing și în tehnologie. Dacă vedem că am greșit direcția, putem frâna destul de repede, pentru că suntem nativi online (versus offline unde închiderea de magazine, lichidarea stocului, deschiderea unei noi țări implica luni sau ani de zile de pregătire). De asemenea, modul în care executăm vânzarea în piețele internaționale (centralizat din București) ne permitem să ne repliem (de) pe o țară aproape în timp real. Desigur, după ce accepți că ai greșit drumul și ai frânat "mașina", urmează alți pași: analiza și repornirea ei.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:

Învățare - dacă nu înveți dintr-o experiență, trebuie să cauți o altă valoarea a timpului alocat.
Inovare - din ciclul de învățare poți să aplici ceva nou, dar este esențială viteza aplicării.
Empatie - alegem să facem business înțelegând clienții, colegii, furnizorii. Oamenii sunt centrali pentru Vivre.
(crearea de) Valoare.



Romeo Căzănescu,
Country Director Herbalife Nutrition România, Moldova, Ungaria şi Bulgaria

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 

Încrederea în oameni: în echipa mea și în distribuitorii noștri. Misiunea companiei este de a ajuta comunitățile să adopte un stil de viață sănătos, de a oferi educație nutrițională și sprijin personalizat celor care au nevoie de toate aceste lucruri. Indiferent de tipul de criză în care ne aflăm, vom încerca să ducem mai departe această misiune. Rezultatele vorbesc de la sine, lucru care ne ajută să vedem lucrurile mult mai clar în timpuri dificile.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?

Sunt de părere că întotdeauna trebuie să încercăm să găsim o soluție pentru ca lucrurile să funcționeze, indiferent de problema cu care ne confruntăm. Poate că nu vor funcționa la fel de bine, mai ales dacă folosim același mecanism, însă… cred ne putem adapta, fără să ne dăm bătuți. Să pornești de la premisa că există posibilitatea de a nu funcționa nimic este un minus care cred că te poate trage înapoi atunci când ești în căutare de soluții pentru a merge mai departe.

3.Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 

Încredere; Responsabilitate; Comunicare



Alexandru Bratu,
Country Manager JYSK România & Bulgaria

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Știm că perioadele de crize sunt normale într-un ciclu de business și trebuie să le acceptăm ca atare. Atâta timp cât avem un plan foarte bine pus la punct și încredere în teza investițională, nu ne panicăm în timpul acestor momente mai delicate.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Întotdeauna ceva trebuie să funcționeze. Oamenii și-au câștigat supremația și locul în vârful lanțului trofic prin adaptabilitate. Așa cum, din orice experiență proastă, poți totuși să ai și un câștig – și anume experiența – așa și dintr-o perioadă nefastă poți trage unele concluzii și te poți adapta. Este foarte important să fii realist, să nu pierzi contactul cu solul și să rămâi permanent optimist.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Încrederea; Echipa; Entuziasmul.



Liviu Drăgan,
Fondator & CEO Druid

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 
Clienții. Iar contactul cu aceștia trebuie amplificat, în special în vremuri de criză. O companie trăiește și respiră prin clienții ei. De multe ori, ei știu mai bine cum să folosească tehnologia pe care o creezi tu. Un client satisfăcut va sta alături de tine pe timp de criză, iar recomandările sale te vor ajuta nu doar să supraviețuiești, ci și să te adaptezi unui nou context. Context pe care nu ai cum să îl vezi clar sau să îl înțelegi dacă nu îl vezi prin ochii clienților tăi.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Sunt pregătit să accept că pot exista situații dificile, extrem de greu de depășit. Însă, nu accept ideea că nu ar funcționa nimic. Nu trebuie să te blochezi. Soluțiile pot fi diverse, precum schimbarea completă a strategiei, a modelului de business, a liniei de produse, a pieței de desfacere, până la schimbarea completă a echipei.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 
· Povestea. Oamenii sunt atrași de o idee, de o viziune. Daca se regăsesc în idee, o vor urma și vor lupta pentru corabie.
· Clientul pe primul loc. Relația excelentă cu clienții sau partenerii de afaceri pot ajuta o companie în cele mai dificile momente.
· Viteza de acțiune. Agilitatea îți dă șansa unei ancorări în realitate net superioară unei strategii pe termen lung. Pentru că piața și nevoile consumatorilor, la rândul lor, se schimbă cu o viteză mult mai mare decât acum 10-20 de ani.


 

Andreea Moldovan, 
General Manager SEE AVON

 1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Criza a venit cu multe provocări, cu ambiguitate, cu necunoscute și variabile care se schimbă de la o zi la alta. Claritatea mi-o găsesc conectându-ma cu purpose-ul, cu misiunea Avon și răspunzându-mi la intrebarea „de ce sunt aici?”. Mantra mea este „atunci când nu ai răspunsuri, întoarce-te la purpose și vei găsi claritate”.

De asemenea, comunicarea intensivă (chiar și atunci când nu avem răspunsurile) și implicarea echipei în dezbaterea din cât mai multe unghiuri a problemelor cu care ne confruntăm ne ajută să cristalizăm soluții și să definim următorii pași.

2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Astfel de situații vor fi inevitabile. Din perspectiva mea, va fi important cum ne vom poziționa în astfel de momente. Cât de repede vom reuși să învățăm din ele și să ne repliem. Capacitatea de a învăța din fiecare experiență care pare fără ieșire, abilitatea de a ne dezvolta echipe agile care învață din mers și care se concentrează pe o îmbunătățire continuă vor face diferența între succes și eșec în perioada următoare.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Încredere; Curaj; Agilitate.


 

Alina Dumitru,
General Manager Zepter International România

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 
În primul rând, încrederea în produsele Zepter. Este extrem de reconfortant şi faptul că necesitățile oamenilor rămân aceleaşi. Această perioadă, fiind o criză sanitară, în primul rând, a reamintit tuturor importanța aerului curat, a apei curate, a mâncării bine gătite acasă şi, mai ales, a independenței profilactice. Suntem conştienți că, în momentul de față, nu există instrumente mai eficiente pe piață pentru a asigura toate acestea având certitudinea calității.

2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Ciclicitatea face parte din esența vieții şi a întregului univers. Haosul nu poate fi anulat. Dar, acceptându-i existența, el devine un partener ce generează energia pentru relansare.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Tenacitate; Ambiție; Reziliență.

  

 

Lucia Costea
Co-Fondator & CEO Secom

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 
În situații dificile, atuurile care mă ajută sunt capacitatea de adaptare, agilitatea și orientarea naturală către soluții. Nu în ultimul rând, modul sustenabil în care am construit business-ul îmi dă liniștea și încrederea că Secom este o companie solidă, adaptabilă în aproape orice context.

 2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic? 
Pe plan profesional, mă ghidez după principiul “nu există nu se poate”. Am un nivel de reziliență care a crescut progresiv, în urma provocărilor prin care am trecut. Chiar și atunci când toate par potrivnice, găsesc întotdeauna resursele, puterea să perseverez, să caut soluții, să îmi activez creativitatea înainte de a capitula.

În ultimă instanță, mă uit la oportunitățile de învățare oferite de situația respectivă, încerc să extrag învățămintele și ce pot face mai bine data viitoare. După fiecare încercare sunt pregătită să mă ridic, mai puternică.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 
Valorile care mă ghidează în tot ce fac sunt ambiția, preocuparea constantă pentru autodezvoltare și autodepășire, optimismul și recunoștința pentru ce sunt și ce am, atât personal – familie, prieteni, mediu, cât și profesional – o companie solidă care este un reper de calitate și bune practici în industria suplimentelor alimentare.



Cătălin Drăguleanu,
Country Manager Ariston Thermo România 

 1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Cred că un echilibru între abilitatea de a vedea în continuare imaginea de ansamblu și abilitatea de a fi flexibil pe termen scurt, de a regândi prioritățile. O criză, în special una sanitară la anvergura celei prin care trecem, ne zguduie din temelii. Însă, în orice provocare există resurse, dacă suntem suficient de rezilienți, ne păstrăm puțină încredere pentru a le observa și înțelegem că imaginea de ansamblu depășește un moment de cumpănă, precum o criză. Iar acest lucru se aplică atât în business, cât și în viața personală.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Aici se aplică flexibilitatea. Suntem datori să încercăm toate variantele posibile, atunci când ceva nu funcționează. Să gândim creativ, să acceptăm că metodele care au mers perfect până acum nu mai dau rezultate și să recalibrăm totul. Însă, oricât de bine știm să gestionăm lucrurile, personal sau profesional, la finalul zilei tot oameni suntem, cu resursele și limitările noastre. Flexibilitatea înseamnă și să accepți când situația nu se mai află în controlul tău. Din fericire pentru noi, criza nu a afectat Ariston în acest mod, am reușit să ne adaptăm rapid contextului, să găsim instrumente alternative (am adăugat produse noi, ne-am concentrat și pe vânzările online, de exemplu) și să încheiem cu bine un an greu.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Lucrul în echipă; Reziliență; Adaptabilitate.



Andrei Cruceru,
CEO 
Metaminds

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Indiferent de ce se întâmplă în jurul său, prioritar pentru un manager, care e responsabil de toți membrii echipei, important este să nu piardă din vedere principalul obiectiv. În cazul Metaminds, acesta este dezvoltarea susținută și continuă, iar crizele deseori sunt o bună oportunitate pentru asta întrucat te încurajează să gândești “outside the box”.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Nu cred că există situații în care nu va funcționa nimic, există doar situații în care nu va funcționa nimic din ce ai testat deja. Acestea sunt momentele în care trebuie să te concentrezi pe soluție, nu pe problemă și să găsești o alternativă. Mereu există una.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Flexibilitate / Adaptabilitate; Viziune; Integritate.



Marian Popa, 
Managing Director for Romania Globalworth

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Spiritul și coeziunea echipei alături de care lucrez.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic? 
Permanent. Iar pentru acest lucru creez planuri de rezervă pentru continuarea afacerilor.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 
Transparența; Delegarea; Încrederea în creativitatea echipei.




Fulga Dinu, 
Country Manager Operations IMMOFINANZ România

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Plecând de la faptul că aceste crize vin şi trec, trebuie să accepţi şi să faci paşii necesari astfel încât să te afecteze cât mai puţin. Toată lumea trece prin ele, nu doar tu.

2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Sunt pregătită să accept că există situaţii în care nu va funcţiona nimic din ce plănuisem iniţial, dar în permanenţă am un plan B sau C şi capacitatea de adaptare care va face lucrurile să funcţioneze în final, chiar dacă în alt fel.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Optimism; Fermitate; Claritate.



Radu Savopol, 
Co-Fondator 5 to go

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză? 
O cafea la ibric preparată de mine, dimineața, cât pentru două cești. Acela e momentul meu cu mine când mă încarc pentru toată ziua și pot să-mi fac un plan, inclusiv în situații mai dificil de gestionat, cum ar fi cele ale unei crize. Apoi, experiența în antreprenoriat și viziunea strategică. Intuiția e un alt factor care mă ajută și de care țin mereu cont, plus perspectiva obiectivă cu care privesc lucrurile și luciditatea cu care le pot gestiona.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Mereu mi-a plăcut să cred că există soluții, fie ele și unele de compromis. Că trebuie să existe ceva care să facă acel ”rău” să se diminueze, chiar și puțin. Asta și poate pentru că sunt o persoană optimistă care crede că se pot găsi rezolvări care să acopere măcar o parte din problemă sau frânturi din ea, dacă nu pe toată. Sunt un om de acțiune, nu mă pot seta astfel, că n-am soluții. Mereu e ceva, trebuie să fie.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 
Siguranța pe deciziile luate; Încrederea în echipă; Ambiția.



Petronius Secăreanu, 
General Manager Canon România & Bulgaria

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
În timp de criză, încerc să mă concentrez pe lucrurile foarte importante. Mă ajută să discut cu alții - îmi consolidează opiniile sau apar idei și perspective noi. Mă ajută să mă detașez și să mă evaluez o situație „din exterior“, deși nu e simplu, mai ales în momentele de presiune.

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic? 
Sunt pregătit oricând să încerc altceva, important este să am un obiectiv clar. Iar dacă nu funcționează nimic, încerc să adaptez obiectivul și o iau de la capăt. Cred în ce spunea Winston Churchill: "Succesul nu este final, eșecul nu este fatal: contează să ai curajul de a continua."

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt: 
Respect; Colaborare; Transparență.



Cristian China Birta,
Co-founder & General Manager,Kooperativa 2.0

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Mă uit la orice criză ca la o oportunitate și mă concentrez DOAR pe lucrurile pe care le pot influența sau schimba. 

2. Cât de pregătit sunteți să acceptați că există situații când nu va funcționa nimic?
Sunt pregătit tot timpul pentru asta pentru că știu că singurul lucru pe care îl știm cu adevărat este că nu știm aproape nimic despre ce o să ne aducă viitorul.

3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Familie; Bun simț; Determinare.



Orieta Hulea,
Country Manager WWF România

1. Ce vă ajută să vedeți lucrurile clar în timp de criză?
Determinarea și perseverența în a ne atinge scopurile și abilitatea de a înțelege oportunitățile pe care o criză le poate genera. Flexibilitatea de a ne adapta în permanență la schimbări, de a nu rămâne captivi în clișee și rutină. O atitudine pozitivă și orientată pe găsirea de soluții la provocări.

 2. Cât de pregătită sunteți să acceptați că pot exista situații când nu va funcționa nimic?
Reacția noastră la anumite evenimente este determinată în mare măsură de modul în care percepem acele evenimente, nu de evenimentele în sine. Schimbarea percepției, atitudinii față de evenimente negative ne pune în starea potrivită pentru a depăși orice provocare.

 3. Valorile care nu vă lasă corabia să se răstoarne în timpul furtunii sunt:
Curaj; Colaborare; Respect; Integritate.

Domeniu
Filozofie
Colecție
Fără colecție